Kansallisen Trapin AM-kisat
Julkaistu: 28.05.2023 17.46

Kansallisen Trapin AM-kisat

Kansallisen Trapin Am-kisat

Kaustisella ammuttiin lauantaina 27.5. kansallisen trapin aluemestaruus-kisat. Kisoihin osallistui valtavasti ampujia 45 henkilöä, junioreista hieman vanhempiin ja vaareihin saakka. Ylivoimaisesti aktiivisin seura oli Kaustisen Pohjan-Veikot joilla oli kisoihin asettaa 13 kilpailijaa. Joukkuekisoihin osallistui 10 joukkuetta (yleinen 3, naiset 2, Y50 4 ja Y70 1 joukkue). Päivän aikana heittimet heittivät kahdella radalla yhteensä 4510 kiekkoa joista kilpailijat rikkoivat 3357 eli keskimääräinen osumatarkkuus oli 74,43 %

Y16 sarjassa KP-V:n omapoika Aaro Peltoniemi otti aluemestaruuden uudella alue-ennätyksellä 75/100. Aaro ampui neljä sarjaa tasaisesti 18-20 väliin/sarja. Kisan toiseksi ampui Pekan Pizzan sponsoroima Joonas Borén (RMY) jääden Aarosta 10 kiekkoa.

M20 sarjan voittoon ampui RMY:n Joonas Heikkiniemi. Joonas oli sarjansa ainoa osallistuja ja ampui ”paineitta” tuloksen 73.

Naisten sarjaan saatiin neljän osallistujan joukko. Järjestävän seuran KP-V:n Lotta Seppinen ei saanut kaikkiin neljään sarjaan oikein onnistumista. Ensimmäinen ja viimeinen sarja pilasivat mitalimahdollisuudet. Lotan tulos oli 71. Aluemestariksi ampui Marjo Uusitalo (80) (KurA) ennen Virpi Hagströmiä (75)(KannA) sekä Merja Korhosta (73)(KurA)

N50 -sarjan niukaan voitoon ampui Kurikan Ampujien Mirka Anttila ennen KP-V:n Ann-Helen Fromia. Naisten tulokset olivat 73-70 rikottua kiekkoa.

N20 -sarjan ainoa osallistuja ja uuden alue-ennätyksen ampui KP-V:n Nea Tastula. Nean tulos 64 on pohjanmaan alueen uusi alue-ennätys N20 -sarjassa ja se parani 10 kiekolla edelliseen ennätykseen verrattuna, jonka Nea ampui 2 vuotta sitten.

Miesten sarjaan saatiin kymmenen haulikkoampujan ryhmä. KannA:n Ari Heikkiniemi (90) ampui niukkaan voittoon ennen RMY:n Timo Nissilää (89). KP-V:n edustaja, Perhon lahja Pohjan-Veikoille, Severi Honkonen oli kisan viides (78).

Miesten joukkuekisaan osallistui 3 joukkuetta. KP-V:n Aaro Peltoniemi, Severi Honkonen ja Juha Myllymäki ottivat aluemestaruus hopeaa pisteen erolla Kannuksen Ampujiin. Joukkuekisan voitti RMY reilun 20 kiekon erolla Kaustiseen.

Y50 sarjassa PMAS:n Raimo Sulkava rikkoi Kaustislaisten kiekkoja 86 kpl. Tästä huolimatta hänelle annettiin kisan jälkeen aluemestaruus mitali, joka oli väriltään kultainen. Nivalan ampujien Jukka Tölli hävisi kiekolla ja RMY:n Antti Pirttisalo oli kolmas (83). Kaustisen edustajat jäivät vain kiekon päähän mitalisijasta, Marko Honkonen oli 4. ja Arto Lahti 5. samalla kiekkomäärällä (82), mutta Markon ampuessa paremmin viimeisen sarjan niin hänelle siis neljäs sija.

Y50 -sarjan joukkuekilpailuun saatiin 4 joukkuetta. Aluemestaruuden Kultamitalit pujotettiin järjestävän seuran ampujien kaulaan eli KP-V 1 joukkue vei voiton joukkueella Arto Lahti, Marko Honkonen ja Reijo Luomala. KP-V 2 joukkue, Risto Paavola, Erkki Kaustinen ja Timo Vapola, jäivät 4 läpyskää hopeasta ja tasaisessa kisassa sijoitus valahti sitä myötä neljänneksi, tosin hyvä saavutus sekin.

Y60 sarjassa RMY:n Timo Polvi oli tarkin, 87 osumaa. Timon tuloksella olisi oltu yleisessä sarjassakin mitalisijalla. Tasaisen kisan seitsemäs oli KP-V:n Reijo Luomala (64).

Ikämiesten sarjassa Y70 kilpailu oli tasainen. RMY:n Kari Polvi ampui voittoon vain kiekon erolla seurakaveriinsa Rauno Heikkiniemeen (73-72). KP-V:n Kaussen Erkki oli kisan kolmas tasatuloksella Veli Ala-Honkolan kanssa, mutta shoot offit ratkaisivat Erkille pronssisen mitalin. Risto Paavola ehti kylvötöiden välissä kilpailemaan ja oli hienosti kovan kilpailun viides.

Y75 -sarjassa oli vain 1 osallistuja, täten RMY:n Matti Honkaharju otti helpon voiton sarjassaan. Matin tulos 85 olisi riittänyt nuoremmissakin sarjoissa hyville pistesijoille.

Y80 -sarjaan oli uskaltautunut 2 tuttua Kaustisen kävijää. JMS:n Reino Kriikkula oli kiekon verran YMS:n Taisto Mäkistä parempi kiekoin 69-68

LV1 luokassa oli myös yksi ampuja, mutta sitäkin kovempi. Tämä, myös Perhon lahja Kaustiselle, Timo Vapola ampui aluemestariksi, johon tällä kertaa riitti 77 kiekkoa rikottua savikiekkoa.

LV2 luokassa KP-V:n monivuotinen Vuoden Urheilija ja maailmallakin mainetta niittänyt Juha Myllymäki näytti, että talven ja kevään harjoittelut ovat onnistuneet. Juhan aluemestaruus tuli uudella alue-ennätystuloksella 82 rikottua kiekkoa. Ei laiteta Juhalle paineita, mutta odotukset kesän kisoihin koti- ja ulkomailla ovat kovat 😉.

Kisatulokset täältä: henkilökohtainen kisa ja Joukkue kisat

Sää oli mitä parhain, kuten aina Kaustisella ampumakisojen aikaan, tosin hieman viileä katsojien kannalta. Tälle kesälle on tulossa vielä toiset aluemestaruuskilpailut, 1.7. ammutaan Automaatti-Trapin Am-kisat . Harjoitusten merkeissä ammutaan tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin. Noina päivinä on myös uudet lajin harrastajat tervetulleita kokeilemaan, että osuisiko sitä tollaseen savikasaan, ellei osu niin ratapenkka taustalla ottaa haulit vastaan…

Palkintojen jaon yhteydessä seura muisti ahkeria talkoomiehiä. Ampumaradan huolto- ja sosiaalitilat ovat saaneet uuden ilmeen sisätiloista, jonne nyt saatu juokseva vesi sekä uudet saniteettitilat. Lisäeristys seinärakenteisiin muuttaa tähän asti kesäkäytöllä olevat tilat ympärivuotiseen käyttöön. Talkoolaisia oli hetkittäin useitakin, mutta ilman näiden neljän aktiivisen talkoolaisen viime kesäistä ja syksylle jatkunutta panostusta, olisimme vieläkin melko alkutekijöissä hankkeen kanssa.

Eli Kiitos vielä kerran Jukka Puumala, Markku Järvenpää, Erkki Kaustinen ja Risto Paavola !!

Kiitokset kaikille kilpailijoille, huoltajille ja etenkin järjestelyorganisaatioon omasta mielestään kuuluneille, teitte tästä kisapäivästä jälleen kisapäivän.